Informatie over Vitamines

Het lichaam is niet in staat om de meeste vitaminen zelf aan te maken en daarom vormen ze een belangrijk onderdeel van onze voeding. Elke vitamine heeft een specifieke taak. Een vitaminetekort kan ernstige aandoeningen veroorzaken.

Twee soorten vitaminen
Er zijn twee soorten vitaminen: de wateroplosbare en de vetoplosbare vitaminen. Tot de laatste groep behoren de vitaminen A, D, E en K. Deze worden niet met de urine uitgescheiden, dat betekent dat overmatig gebruik gevaar voor de gezondheid kan opleveren. De acht vitaminen uit de B-groep en vitamine C zijn wateroplosbaar en worden – met uitzondering van vitamine B12 – niet in het lichaam opgeslagen.

Vitamine A
Belangrijke voedingsbron: Lever, vette vis, eigeel, boter, kaas
Rol in het lichaam: Essentieel voor groei, celontwikkeling, gezichtsvermogen en immuun- stelsel.

Vitamine C
Belangrijke voedingsbron: Vruchten en groenten
Rol in het lichaam: Nodig voor de aanmaak van collageen en neurotransmitters zoals noradrenaline en serotine. Belangrijk antioxidant.

Vitamine B1
Belangrijke voedingsbron: Varkensvlees, lever, nieren, hart, aardappelen.
Rol in het lichaam: Nodig bij de omzetting van koolhydraten en vetten in energie.

Vitamine B2
Belangrijke voedingsbron: Melk, yoghurt, eieren, vlees, gevogelte, vis.
Rol in het lichaam: Nodig bij de omzetting van voedsel in energie en voor de werking van vitamine B6 en niacine.

Vitamine B6
Belangrijke voedingsbron: Mager vlees, gevogelte, vis, eieren, volkorenproducten.
Rol in het lichaam: Helpt bij de vrijmaking van energie uit eiwitten.

Vitamine B12
Belangrijke voedingsbron: Vlees, gevogelte, vis, eieren, en zuivelproducten.
Rol in het lichaam: Essentieel voor de vorming van DNA en RNA en celdeling.

Vitamine D
Belangrijke voedingsbron: Visolie, eieren, tonijn, zalm, sardines.
Rol in het lichaam: Bij de blootstelling aan zonlicht wordt voldoende vitamine D aangemaakt.

Vitamine E
Belangrijke voedingsbron: Plantaardige olie, tarwekiemen, noten, zaden.
Rol in het lichaam: Voorkomt oxidatie door vrije radicalen van meervoudig onverzadigde vetzuren.

Vitamine K
Belangrijke voedingsbron: Groene bladgroenten, vooral groene kool en broccoli.
Rol in het lichaam: Essentieel voor de vorming van bepaalde eiwitten en voor de normale stolling van het bloed.

Niacine
Belangrijke voedingsbron: Mager vlees, gevogelte, peulvruchten, aardappelen
Rol in het lichaam: Nodig voor de energieproductie in cellen en voor de vorming van neurotransmitters.

Pantotheenzuur
Belangrijke voedingsbron: In alle dierlijke en plantaardige voeding
Rol in het lichaam: Helpt bij de vrijmaking van energie uit voedsel.

Biotine
Belangrijke voedingsbron: In alle voedingsmiddelen.
Rol in het lichaam: Nodig voor de omzetting van voedsel in energie en de synthese van cholesterol en vet.

Foliumzuur
Belangrijke voedingsbron: Groene bladgroente, lever, spruitjes, peulvruchten
Rol in het lichaam: Nodig voor de celdeling en de vorming van DNA, RNA en eiwitten in het lichaam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *